Retur / Byte av vara samt Reklamation

Returpolicy

Som privatperson har du 14 dagars ångerrätt/bytesrätt enligt distansavtalslagen när du handlar online. Du kan returnera oanvända, oskadade varor med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering inom 14 dagar från mottagandet.

Privatpersoner betalar själva fraktkostnaden för returen. Så snart vi mottagit varan återbetalar vi beloppet du betalat för produkten. Returrätt gäller ej för fyndvaror eller specialbeställningar.

Så gör du en retur

  1. Gör en returanmälan via fliken "Kundtjänst" eller mejla till kundtjanst@teamalutorp.se.
  2. Skicka varorna till:
    Team Alutorp
    Frestensfällevägen 64
    26996 Båstad

Du väljer själv fraktmetod och ansvarar för varan tills den nått oss. Bifoga namn och ordernummer – du hittar detta under "Mina sidor / Orderhistorik" när du är inloggad.

Varan ska vara i nyskick, i originalförpackning, packad i ytteremballage. Tejpa aldrig direkt på originalförpackningen.

Följande varor ersätts inte: Fyndhörneartiklar, utgående produkter, specialborrade skor, skadade eller smutsiga produkter, samt varor som utgått ur sortimentet.

Återbetalning vid retur

  • Swish: Beloppet swishas tillbaka.
  • Payson: Återbetalas via Payson till ditt kort eller konto.
  • Faktura: En kreditfaktura skickas – betala endast mellanskillnaden.

Byte av vara

Returnera varan enligt ovan. När returen godkänts återbetalar vi dig. Gör sedan en ny beställning på önskad produkt direkt i vår webbutik.

Reklamation

Privatpersoner har rätt att reklamera fabrikationsfel i upp till 3 år från mottagandet. Reklamation ska ske inom skälig tid, dock senast 2 månader efter att felet upptäckts.

Företag bör kontrollera varor direkt vid mottagandet och reklamera inom rimlig tid. Fel som uppstår därefter omfattas endast om garanti finns.

Så gör du en reklamation

Gör en anmälan via "Kundtjänst" eller e-post till kundtjanst@teamalutorp.se. Bifoga följande:

  • Kontaktuppgifter
  • Ordernummer
  • Beskrivning av felet
  • När du upptäckte felet
  • Bilder på skadan

Vid godkänd reklamation skickar vi en returetikett. Varan ska returneras inom 10 dagar efter att etiketten mottagits. Om vi inte får in varan inom denna tid faktureras du för den nya varan och frakten.

Om reklamationen godkänns reparerar vi varan eller skickar en ny. Om detta inte är möjligt inom skälig tid återbetalar vi dig varuvärdet samt eventuell fraktkostnad.

Garanti

Om tillverkaren eller importören erbjuder garanti gäller denna från mottagandedatum. Du har alltid tre års reklamationsrätt.

Så åberopar du garanti

Skicka ett mejl till kundtjanst@teamalutorp.se och inkludera:

  • Kontaktuppgifter
  • Ordernummer
  • Beskrivning av felet
  • Tidpunkt då felet upptäcktes
  • Bilder på felet

Vid ersättning med ny vara gäller retur inom 10 dagar från att du fått returetiketten, annars faktureras den nya varan.

Fraktskada

Vid mottagande av skadat paket, gör följande:

  • Fotografera paketet före uppackning.
  • Fotografera fraktetiketten och skadan samtidigt.
  • Fotografera innehållet när paketet är öppnat.
  • Fotografera skadade produkter.

Skicka bilderna omgående till kundtjanst@teamalutorp.se. Spara alla skadade varor samt förpackning och fyllnadsmaterial.

Varför behövs detta?
Det är nödvändigt för att vi ska kunna reklamera till fraktbolaget och skicka ersättningsprodukter. Utan komplett dokumentation kan ärendet fördröjas upp till 6 veckor.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.